Aandeelhouders van Walt Disney mogen de ijsprinsessen Anna en Elsa dankbaar zijn. Mede dankzij de verkoop van poppen en prinsessenjurken uit de animatiefilm Frozen boekte het mediabedrijf een recordwinst en -omzet in het afgelopen boekjaar. Maar de ene prinses is een stuk populairder dan de andere.

Volgens The Wall Street Journal verkopen de Elsa-artikelen ruim twee keer zo goed als die van Anna. Dat terwijl Anna in de film een veel grotere rol heeft en de meeste liefdesavonturen beleeft. Elsa is juist eigenwijzer en wat teruggetrokken.

De marketeers van Disney waren verbaasd toen ze het enorme succes van Elsa zagen. Ze dachten eerst dat de zusjes ongeveer even populair zouden zijn. Maar toen de film in de bioscoop draaide, verkochten de Elsa-artikelen stukken beter.

Misschien komt dat door de verschijning van blonde Elsa, die er in haar chique blauwe jurk meer uitziet als een prinses. Anna oogt met haar rode vlechtjes veel normaler en spreekt minder tot de verbeelding.

Van prinsessenjurken tot soep

De merchandise van de Disney-film die eind 2013 uitkwam is nog steeds gewild. Winkeliers bestellen dit jaar voor de feestdagen twee keer zoveel Frozen-artikelen als vorig jaar, aldus Disney. Daarmee hopen ze een scenario als bij de vorige kerstdagen te voorkomen, toen niemand het succes van Frozen had voorzien en bestaande voorraden snel op waren.

Van Anna en Elsa zijn niet alleen poppen te koop; ook schoenen en zelfs soep gaan gretig over de toonbank. In de Verenigde Staten zijn sinds de film voor het grote publiek te zien is meer dan 3 miljoen jurken van Anna en Elsa verkocht bij Disney-winkels en grote winkelketens.

Succesvol seizoen

Kaskrakers als Frozen hebben Disney een sterk jaar bezorgd. Waar concurrerende mediabedrijven als CBS en Discovery de pijn voelen van dalende reclame-inkomsten voor tv, stoelt de omzet van Disney maar voor 17 procent op advertenties.

Het bedrijf van Mickey Mouse verdient dit jaar vooral aan succesvolle films. Naast Frozen, scoort Guardians of the Galaxy aan de bioscoopkassa stukken beter dan The Lone Ranger vorig jaar. De filmtak van Disney wist mede daardoor de operationele winst ruimschoots te verdubbelen, blijkt uit de resultaten die het bedrijf donderdag nabeurs bekendmaakte.

Disney sloot het afgelopen boekjaar, dat eind september eindigde, af met een recordwinst van 7,5 miljard dollar, omgerekend ruim 6,1 miljard euro. Dat is ruim een vijfde meer dan een jaar eerder. De omzet groeide met 8 procent tot 48,8 miljard dollar. Ook dat is een record.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl